Långbacka Samfällighet

Del 4: Det är vi som bor här som gör vår samfällighet till vad den är

En sammanfattning av artikelserien om att bo i en samfällighet.

  • En välskött samfällighet ger en trevlig inramning till området, skapar trivsel, ger ett gott intryck samt ökar värdet på fastigheten. För att åstadkomma detta behövs en insats av varje fastighetsägare där denne behöver se sitt boende i ett lite vidare perspektiv. Det handlar inte bara om att sköta sitt eget boende utan också om ett gemensamt engagemang i samfälligheten så att den sköts på bästa möjliga sätt.
     
  • Lagen om förvaltning av samfälligheter (1973:1150) reglerar hur samfälligheter ska förvaltas. Denna lag gäller för alla typer av samfälligheter och gemensamhetsanläggningar och med en samfällighet menas egendom som tillhör flera fastigheter.
     
  • En styrelse i en samfällighet är reglerad i svensk lag och är en förutsättning för samfällighetens existens. Som fastighetsägare i en samfällighet är du skyldig att följa styrelsens verkställda beslut. Samtidigt har du möjligheten och rätten att påverka vilka beslut som ska fattas genom att delta i föreningsstämman och skriva motioner där du presenterar dina förslag till åtgärder samt att föra en dialog med styrelsen under det löpande året. Styrelsen ansvarar för den löpande förvaltningen men för att det ska fungera på ett optimalt sätt i samfälligheten finns det väl utbyggda stödfunktioner för underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningarna samt koordinering av den löpande områdesskötseln.
     
  • För att praktiskt kunna utföra underhåll och reparationer i samfälligheten har föreningen sedan många år avtal med olika företag och som arbetar på uppdrag från styrelsen. Dock förekommer det även att medlemmar som har kunskap/kompetens också genomför vissa reparationer och underhåll, vilket självfallet skapar goda ekonomiska incitament för samfälligheten. Om någon medlem önskar vara samfälligheten behjälplig med olika reparationer eller annat som är av intresse, är ni varmt välkomna att kontakta styrelsen för dialog.
     
  • Underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningarna är en absolut nödvändighet, av § 19 i lagen om förvaltning av samfälligheter (1973:1150) fastställdes att en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning skall avsätta medel för att säkerställa underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningen.
     
  • För att kunna se till att våra gemensamma ytor sköts är vår samfällighet uppdelad i fem olika ”städområden” där varje fastighetsägare tilldelats en egen vecka. Under den veckan har fastighetsägaren ansvar för skötseln av sitt område, till exempel med gräsklippning, räfsning och städning.

Avslutningsvis bör det nämnas igen att ett stort ansvar ligger på varje enskild fastighetsägare att medverka till att samfälligheten sköts. Att aktivt bidra kan vara att dagligen ta ansvar genom att plocka upp den slängda läskburken, kolapappret eller papperspåsen på de gemensamma ytorna, meddela styrelsen om förbättringsområden och generellt visa ett engagemang i samfälligheten. Svårare än så behöver det inte vara. Det är trots allt vi som bor här som gör vår samfällighet till vad den är.

Fel datum på avgiftsavierna - Uppdaterad 14/4 & 15/4

På avierna för samfällighetsavgiften för maj, dvs de vi ska betala nu i april, står tyvärr förfallodatum 2025-05-30.
Uppmärksamma medlemmar har påtalat detta för både oss i styrelsen och HSB ...

Visa mer

På avierna för samfällighetsavgiften för maj, dvs de vi ska betala nu i april, står tyvärr förfallodatum 2025-05-30.
Uppmärksamma medlemmar har påtalat detta för både oss i styrelsen och HSB:s kundtjänst.
Har nu pratat med kundtjänsten och de jobbar på att felsöka vad som gått fel, för att åtgärda detta.
Så fort vi får mer information lägger vi ut detta här på hemsidan.

HSB informerar 12/4:
"Hej, Tyvärr har det blivit fel förfallodatum på majs avier, vi har omaviserat avierna och nya avier kommer att skickas ut på måndag från oss"
----------- 15 april ----
TACK ni uppmärksamma medlemmar som skriver in om den nya AvgiftsAVIERna gällande maj (att den har samma OCR-nummer som det första - just för den gäller samfällighetsavgiften i maj) Plus att man/vi behöver "ta bort den felutskickade" från sin internetbank.

På sida 2 på de "korrekta avierna" från HSB står det:

"RÄTTAT FÖRFALLODATUM 2025
Här kommer en ny avi med förfallodatum 2025-04-30 som ersätter tidigare utskickad  avi avseende maj månad 2025.
Om ni redan har betalt för maj kan ni bortse från den här avin.
För er som har autogiro kommer det att dras som vanligt på förfallodatumet 2025-04-30

Med vänlig hälsning 
Kundtjänst
HSB Södra Norrland"

Publicerat: 10 april 2025 08:12

Vänligen ombedes: LUFTA ALLA era element

Alla hus som berördes av avstängningen av fjärrvärmen,  MÅSTE lufta ALLA sina element.
Detta då det förekommer oljud från ledningarna för vissa medlemmar/hus. Det gäller främst LBV 140, 138, 136, 134, 132 ...

Visa mer

Alla hus som berördes av avstängningen av fjärrvärmen,  MÅSTE lufta ALLA sina element.
Detta då det förekommer oljud från ledningarna för vissa medlemmar/hus. Det gäller främst LBV 140, 138, 136, 134, 132, men också 130 till 122. GFM är kontaktade men säger att det troligtvis är luft i fjärrvärmesystemet.

Påminner om att vi bor i en samfällighet där vi alla har ett gemensamt ansvar för att anläggningen sköts.

Publicerat: 3 april 2025 09:08

Problem med fjärrvärmen efter grävningen i måndags?

Nu när fjärrvärme-ledningen är fixad (den Gästrike vatten grävde av) kan det för en del fastigheter behöva luftas element för att värmen ska komma tillbaka i dem. 

Publicerat: 2 april 2025 15:13

Värmeledning avgrävd på Långbacka

Gästrike Vatten har grävt av en värmeledning. Denna kommer GFM reparera på måndag 31 mars, hus som blir beröra i form av att värmen stängs av några timmar är Långbacka ...

Visa mer

Gästrike Vatten har grävt av en värmeledning. Denna kommer GFM reparera på måndag 31 mars, hus som blir beröra i form av att värmen stängs av några timmar är Långbacka 64 till 80 och 94 till 150.

Publicerat: 28 mars 2025 13:57

Rapportering snöskador

Rapportering av snöskador sker på samma sätt som övriga felanmälningar, till styrelsen, lämpligast via mejlen, då även foton kan bifogas.

Publicerat: 23 mars 2025 14:31