Långbacka Samfällighet

Del 2: Styrelsens ansvar

Styrelsen utses varje år av föreningsstämman och består av ordförande, sekreterare, kassör samt tre ledamöter som tillsammans utgör föreningens verkställande organ. Knutna till styrelsen finns tre suppleanter som visserligen inte formellt ingår i styrelsen men vars uppgift är att hoppa in som beslutsför ledamot när en ordinarie ledamot fått förhinder. Suppleanterna har rätt att närvara vid styrelsemöten men har inte har rösträtt. 

Styrelsens uppgift är att se till att nya anläggningar blir utförda och befintliga förvaltas enligt anläggningsbeslutet samt att i övrigt följa stadgar och stämmobeslut i överensstämmelse med lagstiftningen.

Som fastighetsägare i en samfällighet är du skyldig att följa styrelsens verkställda beslut. Samtidigt har du möjlighet och rätt att påverka vilka beslut som ska fattas genom att delta i föreningsstämman och skriva motioner där du presenterar dina förslag till åtgärder. Naturligtvis kan alla boende löpande under året ha kontakt med styrelsen i olika frågor som har intresse och betydelse för samfälligheten.

En styrelse i en samfällighet är reglerat i svensk lag och är därmed en förutsättning för samfällighetens existens. Om det saknas en styrelse ska medlemmarna omedelbart kontakta länsstyrelsen som prövar om en syssloman kan utses för att förvalta föreningen. Finns det ingen styrelseledamot att tillgå får sysslomannen ensam sköta föreningens angelägenheter och företräda föreningen som styrelse. Sysslomannens förordnande gäller till dess att en beslutsför styrelse åter finns. Sysslomannen har rätt till arvode som bestäms av länsstyrelsen och arvodet ska betalas av föreningen. En sådan situation med en utsedd syssloman kallas i vardagslag för ”tvångsförvaltning” och är något som absolut bör undvikas, inte minst med tanke på de ekonomiska konsekvenserna för föreningen men även med tanke på de dagliga praktikaliteterna i föreningens verksamhet som naturligtvis sköts enklare och snabbare av personer som bor här.

Styrelsen ansvarar för den löpande förvaltningen men för att det ska fungera på ett optimalt sätt i samfälligheten finns det väl utbyggda stödfunktioner för underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningarna samt koordinering av den löpande områdesskötseln.

Detta kan du läsa mer om i nästa artikel.

Klicka här för att läsa alla delar i denna artikelserie.

Fel datum på avgiftsavierna - Uppdaterad 14/4 & 15/4

På avierna för samfällighetsavgiften för maj, dvs de vi ska betala nu i april, står tyvärr förfallodatum 2025-05-30.
Uppmärksamma medlemmar har påtalat detta för både oss i styrelsen och HSB ...

Visa mer

På avierna för samfällighetsavgiften för maj, dvs de vi ska betala nu i april, står tyvärr förfallodatum 2025-05-30.
Uppmärksamma medlemmar har påtalat detta för både oss i styrelsen och HSB:s kundtjänst.
Har nu pratat med kundtjänsten och de jobbar på att felsöka vad som gått fel, för att åtgärda detta.
Så fort vi får mer information lägger vi ut detta här på hemsidan.

HSB informerar 12/4:
"Hej, Tyvärr har det blivit fel förfallodatum på majs avier, vi har omaviserat avierna och nya avier kommer att skickas ut på måndag från oss"
----------- 15 april ----
TACK ni uppmärksamma medlemmar som skriver in om den nya AvgiftsAVIERna gällande maj (att den har samma OCR-nummer som det första - just för den gäller samfällighetsavgiften i maj) Plus att man/vi behöver "ta bort den felutskickade" från sin internetbank.

På sida 2 på de "korrekta avierna" från HSB står det:

"RÄTTAT FÖRFALLODATUM 2025
Här kommer en ny avi med förfallodatum 2025-04-30 som ersätter tidigare utskickad  avi avseende maj månad 2025.
Om ni redan har betalt för maj kan ni bortse från den här avin.
För er som har autogiro kommer det att dras som vanligt på förfallodatumet 2025-04-30

Med vänlig hälsning 
Kundtjänst
HSB Södra Norrland"

Publicerat: 10 april 2025 08:12

Vänligen ombedes: LUFTA ALLA era element

Alla hus som berördes av avstängningen av fjärrvärmen,  MÅSTE lufta ALLA sina element.
Detta då det förekommer oljud från ledningarna för vissa medlemmar/hus. Det gäller främst LBV 140, 138, 136, 134, 132 ...

Visa mer

Alla hus som berördes av avstängningen av fjärrvärmen,  MÅSTE lufta ALLA sina element.
Detta då det förekommer oljud från ledningarna för vissa medlemmar/hus. Det gäller främst LBV 140, 138, 136, 134, 132, men också 130 till 122. GFM är kontaktade men säger att det troligtvis är luft i fjärrvärmesystemet.

Påminner om att vi bor i en samfällighet där vi alla har ett gemensamt ansvar för att anläggningen sköts.

Publicerat: 3 april 2025 09:08

Problem med fjärrvärmen efter grävningen i måndags?

Nu när fjärrvärme-ledningen är fixad (den Gästrike vatten grävde av) kan det för en del fastigheter behöva luftas element för att värmen ska komma tillbaka i dem. 

Publicerat: 2 april 2025 15:13

Värmeledning avgrävd på Långbacka

Gästrike Vatten har grävt av en värmeledning. Denna kommer GFM reparera på måndag 31 mars, hus som blir beröra i form av att värmen stängs av några timmar är Långbacka ...

Visa mer

Gästrike Vatten har grävt av en värmeledning. Denna kommer GFM reparera på måndag 31 mars, hus som blir beröra i form av att värmen stängs av några timmar är Långbacka 64 till 80 och 94 till 150.

Publicerat: 28 mars 2025 13:57

Rapportering snöskador

Rapportering av snöskador sker på samma sätt som övriga felanmälningar, till styrelsen, lämpligast via mejlen, då även foton kan bifogas.

Publicerat: 23 mars 2025 14:31