Protokollet från Årsstämman
finns nu i boendeportalen.
Styrelsen utses varje år av föreningsstämman och består av ordförande, sekreterare, kassör samt tre ledamöter som tillsammans utgör föreningens verkställande organ. Knutna till styrelsen finns tre suppleanter som visserligen inte formellt ingår i styrelsen men vars uppgift är att hoppa in som beslutsför ledamot när en ordinarie ledamot fått förhinder. Suppleanterna har rätt att närvara vid styrelsemöten men har inte har rösträtt.
Styrelsens uppgift är att se till att nya anläggningar blir utförda och befintliga förvaltas enligt anläggningsbeslutet samt att i övrigt följa stadgar och stämmobeslut i överensstämmelse med lagstiftningen.
Som fastighetsägare i en samfällighet är du skyldig att följa styrelsens verkställda beslut. Samtidigt har du möjlighet och rätt att påverka vilka beslut som ska fattas genom att delta i föreningsstämman och skriva motioner där du presenterar dina förslag till åtgärder. Naturligtvis kan alla boende löpande under året ha kontakt med styrelsen i olika frågor som har intresse och betydelse för samfälligheten.
En styrelse i en samfällighet är reglerat i svensk lag och är därmed en förutsättning för samfällighetens existens. Om det saknas en styrelse ska medlemmarna omedelbart kontakta länsstyrelsen som prövar om en syssloman kan utses för att förvalta föreningen. Finns det ingen styrelseledamot att tillgå får sysslomannen ensam sköta föreningens angelägenheter och företräda föreningen som styrelse. Sysslomannens förordnande gäller till dess att en beslutsför styrelse åter finns. Sysslomannen har rätt till arvode som bestäms av länsstyrelsen och arvodet ska betalas av föreningen. En sådan situation med en utsedd syssloman kallas i vardagslag för ”tvångsförvaltning” och är något som absolut bör undvikas, inte minst med tanke på de ekonomiska konsekvenserna för föreningen men även med tanke på de dagliga praktikaliteterna i föreningens verksamhet som naturligtvis sköts enklare och snabbare av personer som bor här.
Styrelsen ansvarar för den löpande förvaltningen men för att det ska fungera på ett optimalt sätt i samfälligheten finns det väl utbyggda stödfunktioner för underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningarna samt koordinering av den löpande områdesskötseln.
Detta kan du läsa mer om i nästa artikel.
Klicka här för att läsa alla delar i denna artikelserie.
finns nu i boendeportalen.
arbetet med ledningsnätsförnyelse vid Långbackavägen kommer att ta ett litet juluppehåll mellan den 20/12- 7/1. Just nu är tanken att fylla igen stora delar av den schakt som ...
arbetet med ledningsnätsförnyelse vid Långbackavägen kommer att ta ett litet juluppehåll mellan den 20/12- 7/1. Just nu är tanken att fylla igen stora delar av den schakt som idag står öppet, för att kunna öppna delar av gång/cykel-banan. Området inne i Långbacka som idag står stängt kommer fortsatt att vara avstängt och gång/cykel-banan mot ”Skogen” kommer även den att vara stängd.
Gästrikevatten driftstörningar
Vattnet stängs av till din fastighet på Lillmyravägen i Gävle kommun onsdagen den 27 november från klockan 08:00 till cirka klockan 16:00 på grund av ett ...
Gästrikevatten driftstörningar
Vattnet stängs av till din fastighet på Lillmyravägen i Gävle kommun onsdagen den 27 november från klockan 08:00 till cirka klockan 16:00 på grund av ett ledningsarbete.
Innan dess kan du tappa upp vatten för att kunna dricka och spola toaletten.
När vattnet är avstängt använd inte disk- eller tvättmaskiner. Se till att alla vattenkranar är stängda.
När vattnet kommer tillbaka kan det bubbla av luft och vara missfärgat. Det är inte farligt. Låt kallt vatten rinna ur flera kranar tills vattnet ser klart ut igen.
Påminner om att i veckoansvaret på våra områden ingår att skotta utanför el- och undercentral samt miljörummen.
El- & undercentraler kan våra entrepenörer/leverantörer behöva komma in i om det blir ...
Påminner om att i veckoansvaret på våra områden ingår att skotta utanför el- och undercentral samt miljörummen.
El- & undercentraler kan våra entrepenörer/leverantörer behöva komma in i om det blir något fel med el eller vatten. Eller ansvariga i styrelsen när det gäller tex byta säkringar.
Denna vecka, 47 är det dessa fastigheter som har veckoansvar:
Område 1: LMV 143
Område 2: LMV 109
Område 3: LMV 43
Område 4: LBV 128
Område 5: LBV 52
Område 6: LBV 36
Område 7: LBV 145
Område 8: LBV 63
Område 9: LBV 23
Som ni säkert upptäckt så var det inte område 5 & 6 som vattnet stängdes av.
Det är område 8 & 9 som drabbas. Nr 1-61.
Ber om ursäkt att ...
Som ni säkert upptäckt så var det inte område 5 & 6 som vattnet stängdes av.
Det är område 8 & 9 som drabbas. Nr 1-61.
Ber om ursäkt att det vi hade fel uppfifter när infon lades ut igår.