Del 2: Styrelsens ansvar
Styrelsen utses varje år av föreningsstämman och består av ordförande, sekreterare, kassör samt tre ledamöter som tillsammans utgör föreningens verkställande organ. Knutna till styrelsen finns tre suppleanter som visserligen inte formellt ingår i styrelsen men vars uppgift är att hoppa in som beslutsför ledamot när en ordinarie ledamot fått förhinder. Suppleanterna har rätt att närvara vid styrelsemöten men har inte har rösträtt.
Styrelsens uppgift är att se till att nya anläggningar blir utförda och befintliga förvaltas enligt anläggningsbeslutet samt att i övrigt följa stadgar och stämmobeslut i överensstämmelse med lagstiftningen.
Som fastighetsägare i en samfällighet är du skyldig att följa styrelsens verkställda beslut. Samtidigt har du möjlighet och rätt att påverka vilka beslut som ska fattas genom att delta i föreningsstämman och skriva motioner där du presenterar dina förslag till åtgärder. Naturligtvis kan alla boende löpande under året ha kontakt med styrelsen i olika frågor som har intresse och betydelse för samfälligheten.
En styrelse i en samfällighet är reglerat i svensk lag och är därmed en förutsättning för samfällighetens existens. Om det saknas en styrelse ska medlemmarna omedelbart kontakta länsstyrelsen som prövar om en syssloman kan utses för att förvalta föreningen. Finns det ingen styrelseledamot att tillgå får sysslomannen ensam sköta föreningens angelägenheter och företräda föreningen som styrelse. Sysslomannens förordnande gäller till dess att en beslutsför styrelse åter finns. Sysslomannen har rätt till arvode som bestäms av länsstyrelsen och arvodet ska betalas av föreningen. En sådan situation med en utsedd syssloman kallas i vardagslag för ”tvångsförvaltning” och är något som absolut bör undvikas, inte minst med tanke på de ekonomiska konsekvenserna för föreningen men även med tanke på de dagliga praktikaliteterna i föreningens verksamhet som naturligtvis sköts enklare och snabbare av personer som bor här.
Styrelsen ansvarar för den löpande förvaltningen men för att det ska fungera på ett optimalt sätt i samfälligheten finns det väl utbyggda stödfunktioner för underhåll och förnyelse av gemensamhetsanläggningarna samt koordinering av den löpande områdesskötseln.
Detta kan du läsa mer om i nästa artikel.
Klicka här för att läsa alla delar i denna artikelserie.